De grootste tijdsverspiller in jouw mailbox?

Daphne-Jobstability

Die lijkt onschuldig.
En begint met een nieuwe e-mail.
Die je half leest. Terwijl je denkt: “Ik kijk er straks wel even goed naar.”
Klik weg. Vlaggetje erbij. Ongelezen markeren.
Je kent het riedeltje.

Een paar uur later open je hem opnieuw.
Ah ja, klant X had nog vragen over die offerte.
Maar je mist nog input van een collega.
Klik weg.
En morgen? Zelfde verhaal.

Voor je het weet heb je die ene mail vijf keer geopend,
voordat je er iets mee doet.
En dat kost stiekem veel meer tijd dan je denkt.

Volgens recent onderzoek van Microsoft krijgen we gemiddeld 117 e-mails per dag.
De meeste worden binnen een minuut gescand.
En vaak meerdere keren geopend.
Zonder actie. Zonder besluit.

Wat helpt?
Een tip die ik vaak in mijn trainingen geef.
Mensen vinden hem niet leuk, maar hij is super effectief.

Zet het leesvenster uit.
Je weet wel, dat schermpje rechts waar je meteen de inhoud van de e-mail kan lezen.
Dat lijkt superhandig, maar is juist enorm afleidend.

Zonder leesvenster moet je een e-mail echt bewust openen.
En dat helpt om er ook meteen een besluit over te nemen.
En dat besluit is dus niet: de mail in je inbox laten staan.

Maar dat had je vast al door 😄

P.S. Onder deze post vind je een korte video waarin ik laat zien hoe je het leesvenster in Outlook uitzet.

Daphne

Daphne Vermeulen

Na jarenlang zelf van alles uitgeprobeerd te hebben rondom het thema productiviteit – help ik nu anderen slimmer te werken. In dit blog deel ik tips over plannen, organiseren, slimmer werken, agendabeheer en praktische tips over tools als Microsoft Outlook, Teams en Onenote.

Scroll naar boven